Nordea anger att de har ”ett av marknadens lägsta courtage” på aktiehandel. Det stämmer – förutsatt att du tillhör den kundgrupp som de vänder sig mot.
Det som skiljer Nordea mot exempelvis Nordnet och Avanza är att de enbart har en courtageklass. Det som gäller är för nordiska värdepapper (OMX Nordic, First North och Olso Börs) är:
- 0,06 % av ordersumman
- Lägst 1 kr per order
- Max 99 kr per order
Det som gäller på NGM och andra mindre börser är:
- 0,06 % av ordersumman
- Lägst 19 kr
- Ingen övre gräns
Det som gäller vid handel i utländska aktier och värdepapper är:
- Handel i 11 länders värdepapper sker till 0,06 %
- Lägsta avgift är ca 10 kr dvs. 1 Pund, 1 USD osv.
Nordea Courtage mot Avanza?
Avanza är bättre för:
Hos Avanza går det att handla aktier helt gratis. Men det finns en hel del begränsningar. Bland annat får personen aldrig haft mer än 50 000 kr hos Avanza och dessutom får maximalt 500 transaktioner ske per år. De som är nybörjare och precis börjat spara några tusenlappar sparar därmed pengar på att välja Avanza. Nästa nivå är 0,25 % och minst 1 kr vilket alltså är dyrare än vad Nordea erbjuder.
Nordea är bättre för:
De som inte uppfyller kraven för att handla utan courtage hos Avanza kan välja Nordea. Detta utifrån att de har lägre procentsats för avgiften. Detta med 0,06 % istället för 0,25 % – vilket kan bli relativt stor summa i längden.
Hur mycket billigare blir det?
En småsparare köper aktier för 4000 kr per tillfälle. Hos Avanza skulle detta kosta 10 kr per gång medan det hos Nordea skulle kosta 1 kr. Vid låga summor gör det alltså en mycket stor skillnad. Skulle ett köp ske varje månad sparar personen 120 kr på ett år. Det är ungefär sex gånger billigare hos Nordea så om avgiften skulle bli 120 kr hos Avanza så är det ca 20 kr hos Nordea. På detta sätt har Nordea kraftigt börjat konkurrera med de digitala bankerna som, när de lanserades, var ett tydligt alternativ till de dyrare storbankerna. Nordea har helt enkelt svarat ”med samma mynt”. Kommer fler storbanker att ta efter för att på sätt behålla sina kunder?